Munay Yoga opvarmningsøvelser

Opvarmningsøvelser inden Yoga Praksis, der åbner livskraften

Med Yoga forener vi krop og sjæl. Vi strækker energibaner og muskler i kroppen og arbejder direkte og indirekte med de tilhørende organer og iagttager de følelser der relaterer dertil. Vi skaber flow i stagneret energi og harmniserer kroppens potentiale for selvhelbredelse og healing via åndedrættets evne til at skabe forbundethed med den du eR.

 

Undgå at spise ca. 1½ til 2 timer før Yoga og drik rigeligt med vand op til en ½ time før. Det er godt at praktisere om morgenen efter badet (så bevares den energi, der bygges op under Yoga’en, fremfor at skylle den af bagefter) eller om aftenen lige inden maden J

 

Inden vi går i gang med at praktisere ”asanas” altså Yogastillingerne – kan vi starte med 6 opvarmnings-øvelser. Mærk hvor din grænse er i de forskellige øvelser og undlad at skulle præstere eller sammenligne dig med andre.

Vi står på en Yogamåtte i bare fødder med hoftebredde. Luk øjnene og vend blikket ind i os selv. Tar’ 3 dybe vejrtrækninger, hvor vi trækker vejret ind gennem næsen – helt ned i mellemgulvet – holder det et øjeblik – og puster ud gennem munden, gerne med et Ahhh (altså lyd på) J Det får os til at slappe helt af og give slip på spændinger og tanker og giver os en følelse af at være til stede her og nu.

Mærk fødderne og moderjord – mærk toppen af hovedet og universet!

 

Fokuser nu på hjertet – og læg evt. venstre hånd på hjertet og mærk hjertet – mærk kærlighed til dig og mig og til alt omkring dig – føl glæden og taknemmeligheden ved at være lige nu og her. Lad SMILET kærtegne dine læber.

 

Vi bliver i følelsen så længe vi har brug for det og husker, at vi til en hver tid kan finde tilbage til denne følelse ved hjælp af vores vejrtrækning og ved at fokusere på at være i hjertet.

 

Det er nu tid til at lave opvarmningsøvelser. Luk øjnene og fokusér på dit hjerte:

  • Bøj hovedet forover med hagen mod brystet og rul det langsomt mod højre og og tilbage til midten. Lav denne øvelse først mod højre og rul derefter hovedet mod venstre. Træk vejret ind gennem næsen og dybt ned i maven, når hagen er til siden og pust ud gennem munden, når hagen er lige foran brystet.

    1. Stå stille med lukkede øjne og mærk energien i hele nakkeområdet, som åbner til blære og nyreenergien og til de store halsmuskler, der relaterer til maven.

 

  • Lav 2 ryk med hovedet til venstre - 2 ryk med hovedet til højre. 2 ryk med hovedet bagover til venstre og 2 ryk bagover til højre. Til sidst 2 ryk med hovedet midt bagover. Træk vejret dybt gennem næsen med hovedet til siderne og pust ud gennem munden med hovedet bagover. Følg dit eget tempo og mærk efter, hvor din grænse er.

    1. Stå stille med lukkede øjne og mærk energien i hele hovedet, nakken og skuldrene, som åbner yderligere til blære, nyre og maveenergien. Mærk følelsen af at ”fylde mere” og expandere i energien. Vi kan nu lægge begge hænder på halsen og bringe healing til Vagus nerven og maveenergien.

 

  • Lad hovedet vippe ned mod højre skuldre og derefter tilbage mod venstre skuldre stille og roligt. Næsen skal være ligefrem. Træk vejret dybt gennem næsen helt ned i maven.

    1. Stå stille med lukkede øjne og mærk energien i hele halsområdet og skuldrene, som åbner til nyre og maveenergien. Fokusér på dit 3. øje.

 

  • Lad armene hænge løst og løft nu venstre skulder op til venstre øre og derefter højre skulder op til højre øre. Mærk hjertet og følelsen af at massere rygsøjlen. Start stille og roligt og sæt tempoet op tilpasset dig. Træk vejret dybt gennem næsen helt ned i maven og pust ud gennem munden.

    1. Stå stille med lukkede øjne. Fokusér på hjertet og mærk energien i hele brystområdet, i armene og op langs hele rygsøjlen. Mærk hvor dejlig du er.

 

  • Stil dig med benene som i en trekant. Læg hænderne sammen foran brystet. Tag en dyb indånding gennem næsen og bøj dig forover imens du puster ud gennem munden. Tøm dig fuldstændig for luft og træk så vejret ind gennem næsen helt ned i maven i mens du rejser dig. Hold vejret og sæt hænderne på lårene med fingrene bagudrettet. Stræk armene så meget du kan og mærk strækket i rygsøjlen. Rejs dig igen – når tid er -  i mens du puster ud gennem munden og tømmer fuldstændig for luft. Fortsæt øvelsen i dit eget tempo.

    1. Stå stille med lukkede øjne og mærk følelsen af viljestyrke, selvtillid og handlekraft. Mærk din indre kriger og din evne til at træffe beslutninger der gode for dig J Her arbejder vi ind på nyre og leverenergien, tyndtarmsenergibanen, arme, skuldre og håndled.

 

  • Stil dig med let spredte ben og tag nu højre tommeltot og ”pres” stille og roligt ind i Solar Plexus lige under ribbenene. Tag venstre hånd og læg på højre hånd og kør hånden rundt i urets retning. Tommelfingeren holdes i Solar Plexus. Mærk efter hvor dybt du kan gå og brug vejrtrækningen til at give slip og løsne for spændingerne. Lav også øvelsen med venstre tommelfinger i Solar Plexus hjulpet af højre hånd 

    1. Stå stille med lukkede øjne og mærk følelsen af stor frihed og lethed.

​© INTUITONENS Visdom ~ Catharina Nielsen ~ catharina.nielsen@gmail.com

  • w-facebook