Munay Yoga skaber glæde og harmoniserer dine 12 chakra og DNA

Her finder du en lille serie af Yoga Asanas, der skaber jordforbindelse, åbner hjertet og frigiver livskraften. Praktiser dem om morgenen på tom mave eller sørg for at undlade at spise 2 timer før du praktiserer. Drik rigeligt med vand i løbet af dagen, da vi harmoniserer kroppens energibaner og skaber en udrensning af affaldsstoffer. De enkelte Asanas støtter foreningen af krop og sjæl med det feminine og maskuline aspekt i os. Rigtig go' fornøjelse og husk .... Yoga er forkælelse og selvkærlighed ~ Munay ~ Vær den du eR

Velkommen til en serie af Asanas, der stilner sindet og skaber kontakt til din essens!  

Stil dig godt til rette med hoftebredde i mellem fødderne. Vend blikket indad og og skab kontakt til dit jordpunkt i Moderjords kerne. Træk vejret dybt og roligt gennem næsen helt ned i underlivet. Mærk hvordan maven bevæger sig ud og ind sammen med åndedrættet. Giv slip på alt omkring dig og mærk at du er tilstede i NU'et. Observer åndedrættet og mærk kroppen. Bring nu fokus til universet omkring dig og skab kontakt til Stjerneporten et godt stykke over toppen af dit hoved. Mærk energien omkring dig og foren nu de 2 energier fra ModerJord og Universet i dit hjerte. Stræk armene ud til siden med venstre håndflade op og højre håndflade ned. Mærd din feminine / modtagene side og din maskuline / givende side. foren nu energien ved at lægge din venstre hånd på hjertet og højre hånd under navlen Slap af i skulderne og træk vejret stille og roligt i en kontakt til det du er med lige nu og her. 

Padahastasana skaber kontakt til Rod og Jordstjerne

Padahastasana – stil dig med ca. 5 cm mellem fødderne. Stræk benene – uden at overstrække – Tag hænderne op til brystet, træk vejret ind, løft hænderne op over hovedet og bøj forover i hofterne og lad armene og hovedet falde i mens du puster ud. Lav evt. nogle små ryk for at ”varme” dig selv op i stillingen og mærk hele tiden hvor din grænse er. Gi’ dig selv lov til at falde til ro i stillingen og læg evt. fingrene under dine fødder eller lad håndfladen  hvile på gulvet. Mærk efter hvor langt ned du kan komme og brug vejrtrækningen til at komme længere ind i øvelsen. Mærk jordforbindelsen Denne øvelse giver et stræk på hele bagsiden af kroppen, hvor blæremeridianen løber. Blæren relaterer til kontrol af vores følelser. Fokusér på at give slip og være dig. Mærk åbningen af rygsøjlen indtil livskraften. Fokuser på energien til ModerJord gennem fødderne og skab et flow hele vejen op igennem kroppen ud gennem armene og ned i jorden. Stå i stillingen og mærk energien. Kom langsomt tilbage ved at bøje knæene lidt og lægge hænderne på lårene. Rejs dig helt op og stå et øjeblik med lukkede øjne og mærk kontakten til dit hjerte og universet.

Trikonasana - Udstråling

Vi åbner ind til Solar Plexus enrgien og balancerer feminin maskulin energi. Vi står med fødderne spredt, så vinklen udgør 90 grader. Hold fødderne parallelle. Stræk armene ud til siden i højde med skuldrene og med håndfladerne vendt nedad. Træk vejret ind og bøj overkroppen sidelæns så den højre arm og venstre arm følges ad imens vi puster ud. Kroppen lænes ikke forover, bagover eller vrides til siderne. Den håndflade der peger lodret op skal være åben og afslappet. Slap af i benene og gi’ slip i knæene. Hovedet holdes i lige linie med rygsøjlen. Træk vejret dybt ind i øvelsen og mærk åbningen i Solar Plexus Chakra samt ind til lever og nyre energien på indersiden af lårene samt galdeblæreenergien på ydersiden af benene op til armhulen. Kom tilbage stille og roligt uden at rykke med benene og stå med samlede ben og mærk åbningen af den venstre side – den feminine og modtagende side. Udfør nu stillingen til venstre side og mærk efterfølgende åbningen af den højre side – den maskuline og givende side. Stå til sidst og mærk åbningen af hele kroppen og den enhed der opstår, når vi forener den maskuline og feminine side.

Mærk en forøget lyst til at træffe de beslutninger der er gode for dig og en øget viljestyrke og lyst til at stråle dit lys. Øvelsen kan med fordel praktiseres foran et spejl.

Bhujangasana  (Cobra)

Vi ligger på gulvet med ansigtet nedad. Holder benene udstrakte og i hoftebredde, mens fodsålerne vendes opad. Lad panden hvile i underlaget. Placér håndfladerne i gulvet lige under eller over skuldrene og fokusér nu på harachakraet lige over kønsbenet ind til livskraften og pandechakraet ind til intuitionen ~ foren energien i hjertet. Mærk kærligheden til dig selv og kærligheden til andre. Træk vejret ind gennem næsen, pust ud gennem munden stille og roligt. Løft overkroppen langsomt og forsigtigt op på en indånding – pust ud og bøj rygsøjlen. Lad hovedet bøje en lille smule bagover uden at låse i nakken. Lad hofter og underliv forblive i gulvet så vidt muligt, mens alle unødvendige muskler, især i fødderne, lænden, balderne og skuldre skal være afspændte. Hvis det er muligt skal armene være helt udstrakte – det er dem der skal bære kropsvægten, mens ryggen holdes afspændt. Fokusér på hjertet og mærk åbningen ind til hele rygsøjlen, lænden, hjerte, lunger, livskraft og intuition.

Det er meget vigtigt at gå ind og ud af stillingen stille og roligt uden at flytte hænderne imens vi står i stillingen. Hvis det er svært at komme helt op i stillingen, så udfør stillingen på underarmene.

Pascimottanasana skaber kontakt til Rod og Jordstjerne

Vend blikket indad i et nærvær med hjertet og skab kontakt til ROD centret med dybe vejrtrækninger gennem næsen. Sæt dig på gulvet med benene samlede og udstrakte foran dig. Lav et let træk op i ballerne, så vi kommer helt ned at sidde på "mellemkødet" og skaber kontakt til RodChakraet. Vi trækker vejret ind gennem næsen og læner os forover imens vi puster ud gennem munden og griber fat om storetæerne med hænderne. Benene skal forblive helt udstrakte. Vip evt. lidt frem og tilbage for at få kroppen til at give sig inden vi griber fast i fødderne. Skift med at holde i fødderne og lægge hænderne på benene. Vi bevæger os stille og roligt ind i stillingen hjulpet af dybe vejrtrækninger. Fokuser på nærværet med dig selv fremfor hvor langt du kan gå ind i stillingen. Hver en millimeter gør en forskel. Denne stilling sætter gang i blodcirkulationen i hele kroppen og den seksuelle energi normaliseres og stimuleres. Mærk dit jordpunkt ~ jordforbindelsen og dit hjerte.

Kom langsomt tilbage ved at støtte med hænderne på benene, for at skåne lænd og hofter.

Sid med lukkede øjne med hænderne bagved dig som støtte eller med hænderne på knæene og mærk energien i kroppen. Mærk din ROD og din forbindelse til alt der er og den du eR

I Smile with my liver

Denne Yoga Asana åbner ind til Lever og nyreenergien via energibanerne på indersiden af lårene.

Sæt hænderne i gulvet foran dig og bevæg stille og roligt benene så langt ud til siden som det er muligt. Mærk dit hjerte og træk vejret dybt stille og roligt, så der sker en yderligere åbning af energibanerne og mærk at du kan gå dybere ind i stillingen. Lever og nyre har brug for masser af kærlighed

Træk vejret dybt gennem næsen og skift med at lade hovedet hænge helt afslappet og kigge frem.

Mærk din Tolerance, Tålmodighed, Glæde og Kærlighed til dig selv og mærk, hvordan du gennem din kærlighed rummer dig selv og dermed også andre.

Stå i stillingen så længe du mærker det er godt for dig og vend tilbage stille og roligt ved at bøje højre knæ til gulvet, trække benet ind under dig, sætte dig ned og derefter samle benene under dig. Det er meget vigtigt, at hurtige bevægelser undgåes, så udstrækningens effekt bibeholdes og der ikke sker et modstræk. Vend tilbage ved at bøje højre ben og sætte dig tilbage på højre fod. Trække venstre ben til dig og have begge ben foran dig. Sid et øjeblik og mærk effekten.

Læg dig i Childpose og giv slip ind i et bevidst nærvær med hjertet.

Yoga Mudra - Child Pose

Kan udføres når vi har brug for lidt ro og lyst til at vende blikket indad og heale vores indre barn.

Med denne skønne Asana har vi mulighed for at "komme hjem" og blot være med det der er. Giv slip i lysken og psoas området (som er porten til kærlighed) og træk vejret dybt stille og roligt gennem næsen helt om i lænden. Vi strækker og smidiggør ryggen og frigiver spændinger i lændeområdet og Psoas. Vi ligger med panden i gulvet og kan vælge at lægge armene ned langs siden eller strække dem over hovedet. Det vil gi en yderligere åbning ind til skuldre og arme.

Fokuser på hjertet. Denne Asana åbner ind til vores hjerteChakra, kærlighed og intuition.

​© INTUITONENS Visdom ~ Catharina Nielsen ~ catharina.nielsen@gmail.com

  • w-facebook